منهول بتنی پیش ساخته

منهول بتنی, منهول بتنی پیش ساخته     منهول بتنی (آدم رو) یک قطعه بتنی پیش ساخته است که به وسیله آن می توان به لوله های تاسیساتی و یا کابل های برق و مخابراتی دسترسی پیدا کرده و عملیات بازرسی یا تعمیرات را بر روی آنها انجام داد. ابعاد و شکل منهول بتنی به کاربرد آنها بستگی داشته و شکل مقطع آن می تواند مربعی یا دایره ای (گرد) باشد. 

 منهول بتنی شبکه های برق و مخابرات

    در شبکه های مخابراتی و انتقال و توزیع برق به منظور امکان دسترسی به کابل های مدفون از منهول بتنی استفاده می شود که گاهی به آن حوضچه نیز می گویند.. ابعاد این منهول ها متناسب با نوع و تعداد کابل های ورودی و خروجی و همچنین عمق دفن کابل ها تعیین می گردد. این منهول ها از دو بخش اصلی بدنه و درب تشکیل شده اند که معمولا هر یک از این دو بخش بصورت مجزا ساخته شده و در محل بر روی هم نصب می شوند .

 مشخصات فنی منهول بتنی

بدنه منهول بتنی شبکه های برق و مخابرات

      بدلیل ویژگی ها و مزایای بتن مسلح ، بدنه این منهول ها از جنس بتن با مقاومت بالا است که توسط آرماتورهای فولادی مسلح شده اند . بدنه این منهول ها از چهار وجه جانبی و یک وجه کف تشکیل شده است . البته در مواردی که در محل نصب یک لایه بتن مگر اجرا شده باشد ، به منظور کاهش هزینه های ساخت و سهولت نسبی در نصب گاهی از منهول های بدون کف استفاده می شود .
     بدنه این منهول ها در دو نوع ترافیکی و غیر ترافیکی طراحی و تولید می شود . از منهول های ترافیکی برای نصب در معابر وسایل نقلیه و از منهول های غیر ترافیکی جهت نصب در سایر نقاطی که امکان عبور وسایل نقلیه یا بارهای سنگین وجود ندارد ، استفاده می شود . منهول های ترافیکی بر اساس نشریه 139 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باری تحمل بار متمرکز 8 تن و همچنین تحمل فشار جانبی خاک ناشی از بارهای ترافیکی طراحی و ساخته می شوند . همچنین در طراحی آنها اثرات ضربه ناشی از بارهای ترافیکی در نظر گرفته شده و ضریب افزایش بار مربوطه اعمال می گردد. مقدار این ضریب مطابق آیین نامه بتن ایران معادل 1/3 می باشد.

 

مشخصات عمومی
جنس بدنه بتن مسلح با عیار 350 کیلوگرم در متر مکعب
شکل  دایره ای - مربعی
رده بتن مصرفی C25 250 kg/cm2
نسبت آب به سیمان 0.4 تا 0.45 همراه با فوق روان کننده کربوکسیلاتی
نوع میلگرد AIII
ملاحظات

بتن حداقل 5 روز قبل از حمل عمل آوری شده
تا به مقاومت اولیه جهت بارگیری و حمل برسد

 
  

ترمیناتور منهول بتنی شبکه های برق و مخابرات

    جهت امکان عبور کابل ها در بدنه این منهول ها بر حسب سفارش تعدادی سوراخ (ترمیناتور) با قطر سفارشی تعبیه می گردد.
بصورت پیش فرض در هر وجه از منهول ها دو سوراخ باقطر 110 میلیمتر تعبیه می گردد. با توجه به اینکه معمولا از تمامی این سوراخ ها کابل عبور داده نمی شود ، کلیه سوراخ های عبور کابل در بدنه توسط یک درپوش PVC پوشیده شده است . بدین ترتیب تنها متناسب با تعداد کابل های عبوری برخی از سوراخ ها باز شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت .
    در منهول های کفدار برای امکان خروج آب های ورودی به منهول ، معمولا یک سوراخ زهکشی در کف با قطر 50 تا 110 تعبیه می گردد. این سوراخ از تجمع آب یا هر سیال دیگری در کف منهول جلوگیری کرده و از بروز خسارات احتمالی پیشگیری می کند . به منظور امکان بارگیری ، تخلیه و نصب بدنه این منهول ها از دو روش تعبیه سوراخ یا قلاب فولادی استفاده می شود . در روش اول دو سوراخ به قطر در دو وجه کناری بدنه تعبیه شده و زنجیر فولادی جرثقیل از آن عبور داده می شود . در روش دوم سه یا چهار عدد قلاب فولادی در بدنه قرار داده شده و به کمک آنها منهول بارگیری ، تخلیه و نصب می گردد.

 

درب (درپوش) منهول بتنی شبکه های برق و مخابرات

     در مواردی که لازم است درب قابلیت تحمل بار ترافیکی را داشته باشد ، استفاده از درب های بتنی بهترین راهکار است . اما به علت سنگینی درب های تمام بتنی ، دسترسی به داخل منهول بسیار مشکل می باشد. از این رو برای حل این معضل در چنین مواردی از درب های بتنی با دریچه  استفاده می شود. جنس این دریچه ها می تواند چدنی، کامپوزیتی یا کوپلیمری باشد. این درب ها علاوه بر مقاومت بالا و قابلیت تحمل بار ترافیکی به سبب دارا بودن یک دریچه ، شرایط بسیار مناسبی را برای سهولت دسترسی به داخل منهول فراهم می آورند . قطر دریچه های  طبق سفارش قابل تغییر است اما معمولا در این منهول ها از دریچه های به قطر 60 سانتی متر استفاده می شود.

    ضخامت و نوع آرماتوربندی دال بتنی درب بستگی به وضعیت ترافیک روی درب دارد . بر اساس نشریه 139 سازما مدیریت و برنامه ریزی کشور ، درب های ترافیکی برای تحمل بار متمرکز 8 تن طراحی می شوند . از این رو درب های ترافیکی با دو شبکه آرماتور مسلح می شوند.

    به منظور امکان بارگیری ونصب این درب ها از قلاب هایی بر روی درب استفاده می شود . این قلابها را هم می توان به صورت مخفی و هم به صورت نمایان اجرا نمود. مزیت قلاب های مخفی آن است که مزاحمتی برای حرکت بر روی درب ایجاد نخواهد نمود .در تصور مقابل یک درب بتنی با قلاب  مخفی دیده می شود.

جدول مشخصات فنی منهول های ترافیکی بتنی پیش ساخته با درب تمام بتنی

مدل ابعاد داخلی ابعاد خارجی ضخامت
طول
L1
عرض
W1
ارتفاع
H1
طول
L2
عرض
W2
ارتفاع
H2
بدنه
کف
درب
MPT-1010 100 100 100 130 130 115 15 15 20
MPT-1212 120 120 120 150 150 135 15 15 20
MPT-1515 150 150 150 190 190 170 20 20 25
MPT-2020 200 200 200 240 240 220 20 20 25

جدول مشخصات فنی منهول های غیرترافیکی بتنی پیش ساخته با درب تمام بتنی

مدل ابعاد داخلی ابعاد خارجی ضخامت
طول
L1
عرض
W1
ارتفاع
H1
طول
L2
عرض
W2
ارتفاع
H2
بدنه
کف
درب
MPN-1010 100 100 100 130 130 115 15 15 15
MPN-1212 120 120 120 150 150 135 15 15 15
MPN-1515 150 150 150 180 180 165 15 15 15
MPN-2020 200 200 200 230 230 215 15 15 15

+ ابعاد در جدول به سانتیمتر می باشد.
++ سایر ابعاد بصورت سفارشی قابل تولید می باشد

 

 

منهول بتنی شبکه فاضلاب

 منهول بتنی, منهول بتنی پیش ساخته       منهول یکی از بخشهای اصلی در شبکه های جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب است که از آن برای امکان دسترسی به خطوط لوله استفاده می شود. با توجه به آنکه ساخت منهول با آجر و یا بتن درجا همواره باعث کاهش کیفیت و افزایش زمان ساخت آنها می‌شود، امروزه از منهول بتنی پیش ساخته استفاده می شود. کیفیت ساخت بالا و سرعت در ساخت و نصب از جمله مهمترین مزایای منهول بتنی پیش ساخه است. در همین راستا لوتوس اقدام به تولید منهول های پیش ساخته بتنی براساس استاندارد وزارت نیرو و استانداردهای روز دنیا از جمله ASTM C478 نموده است.
     شکل منهول بتنی مورد استفاده در شبکه فاضلاب معمولا بصورت دایره ای (گرد) است تا از تجمع فاضلاب در گوشه های منهول جلوگیری شود. ابعاد این منهولها به قطر و تعداد لوله های ورودی و  خروجی از منهول بستگی دارد اما بطور قطر معمول آنها 120 و 150 سانتیمتر است.  رده بتن مصرفی منهول بتنی پیش ساخته C25 و با عیار حداقل 350 کیلوگرم بر مترمکعب است که با استفاده از فوق روان کننده مقاومت فشاری و دوام آن افزایش یافته است.  این منهول ها با استفاده از بخار عمل آوری شده و تمامی کنترلهای کیفی لازم جهت ساخت آنها به انجام می‌رسد. طراحی و ساخت پله‌های دسترسی، دریچه بازدید، سیستم اتصال قطعات مختلف همگی به گونه‌ای است که بهترین شرایط را برای نصب و بهره‌برداری از منهول فراهم آورد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص منهول بتنی شبکه فاضلاب به لینک زیر مراجعه فرمایید. 

منهول بتنی شبکه فاضلاب

 

 جدول مشخصات فنی منهول بتنی شبکه فاضلاب
مدل قطر داخلی
(سانتیمتر)
قطر خارجی
(سانتیمتر)
ضخامت
(سانتیمتر)
ارتفاع
(سانتیمتر)
وزن
(کیلوگرم)
MWT-1205 120 140 10 50 490
MWT-1210 120 140 10 100 980
MWT-1505 150 170 10 50 942
MWT-1510 150 170 10 100 1885
MWT-1520 150 170 10 200 3770

 

درب منهول بتنی شبکه فاضلاب

    منهول ها معمولا در خیابانها و دیگر معابر عمومی قرار دارند و از این رو عبور و مرور بر روی آنها صورت می گیرد. به همین علت همواره منهولها دارای دربهای بتنی هستند که یک دریچه در آن تعبیه شده است. از این دریچه برای امکان ورود به منهول استفاده می شود. جنس این دریچه می تواند چدنی، کامپوزیتی یا کوپلیمری باشد که هر کدام دارای مزایایی هستند. 

Gravatar
واحد فنی و مهندسی
محسن 62 گفته است :
نحوه بارگیری و تخلیه منهول های برق چگونه است؟

در کف منهولهای 2 یا سه عدد قلاب جهت بارگیری و تخلیه نصب می شود. قطر این قلابها از 16-10 میلیمتر و متناسب با ابعاد و وزن منهول متغییر است.

1
Gravatar
محسن 62
بارگیری و تخلیه
نحوه بارگیری و تخلیه منهول های برق چگونه است؟
1

1000 کاراکتر باقیمانده است


  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

محصـولات

مشتریان

  شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو (ایساکو)
  بنیاد امور بیماریهای خاص
  بانک کشاورزی
  شرکت مدیریت تولید برق بعثت (نیروگاه بعثت)
  شرکت بلند پایه یادمان
  شرکت توزیع نیروی برق همدان
  شرکت کرمان موتور
  شرکت انتقال داده های نداگستر صبا (صبانت)
  شرکت صا ایران
  شرکت ساختمانی بانک ملت