در شبکه های مخابراتی و انتقال و توزیع برق به منظور امکان دسترسی به کابل های مدفون از منهول (آدم رو) های پیش ساخته بتنی استفاده می شود . ابعاد این منهول ها متناسب با نوع و تعداد کابل های ورودی و خروجی و همچنین عمق دفن کابل ها تعیین می گردد. این منهول ها از دو بخش اصلی بدنه و درب تشکیل شده اند که معمولا هر یک از این دو بخش بصورت مجزا ساخته شده و در محل بر روی هم نصب می شوند .
بدنه منهول
بدلیل ویژگی ها و مزایای بتن مسلح ، بدنه این منهول ها از جنس بتن با مقاومت بالا است که توسط آرماتورهای فولادی مسلح شده اند . بدنه این منهول ها از چهار وجه جانبی و یک وجه کف تشکیل شده است . البته در مواردی که در محل نصب یک لایه بتن مگر اجرا شده باشد ، به منظور کاهش هزینه های ساخت و سهولت نسبی در نصب گاهی از منهول های بدون کف استفاده می شود .
بدنه این منهول ها در دو نوع ترافیکی و غیر ترافیکی طراحی و تولید می شود . از منهول های ترافیکی برای نصب در معابر وسایل نقلیه و از منهول های غیر ترافیکی جهت نصب در سایر نقاطی که امکان عبور وسایل نقلیه یا بارهای سنگین وجود ندارد ، استفاده می شود . منهول های ترافیکی بر اساس نشریه 139 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باری تحمل بار متمرکز 8 تن و همچنین تحمل فشار جانبی خاک ناشی از بارهای ترافیکی طراحی و ساخته می شوند . همچنین در طراحی آنها اثرات ضربه ناشی از بارهای ترافیکی در نظر گرفته شده و ضریب افزایش بار مربوطه اعمال می گردد. مقدار این ضریب مطابق آیین نامه بتن ایران معادل 3/1 می باشد.
مشخصات عمومی منهول با درب بتنی و دریچه کوپلیمری
جنس بدنه بتن مسلح با عیار 400 کیلوگرم در متر مکعب
شکل منهول مکعبی
رده بتن مصرفی
نسبت آب به سیمان همراه با فوق روان کننده کربوکسیلاتی
نوع میلگرد
ملاحظات بتن حداقل 5 روز قبل از حمل عمل آوری شده تا به مقاومت اولیه جهت بارگیری و حمل برسد.
ترمیناتور
جهت امکان عبور کابل ها در بدنه این منهول ها بر حسب سفارش تعدادی سوراخ (ترمیناتور) با قطر سفارشی تعبیه می گردد.
بصورت پیش فرض در هر وجه از منهول ها دو سوراخ باقطر 110 میلیمتر تعبیه می گردد. با توجه به اینکه معمولا از تمامی این سوراخ ها کابل عبور داده نمی شود ، کلیه سوراخ های عبور کابل در بدنه توسط یک درپوش pvc پوشیده شده است . بدین ترتیب تنها متناسب با تعداد کابل های عبوری برخی از سوراخ ها باز شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت .
در منهول های کفدار برای امکان خروج آب های ورودی به منهول ، معمولا یک سوراخ زهکشی در کف با قطر 50 تا 110 تعبیه می گردد. این سوراخ از تجمع آب یا هر سیال دیگری در کف منهول جلوگیری کرده و از بروز خسارات احتمالی پیشگیری می کند . به منظور امکان بارگیری ، تخلیه و نصب بدنه این منهول ها از دو روش تعبیه سوراخ یا قلاب فولادی استفاده می شود . در روش اول دو سوراخ به قطر در دو وجه کناری بدنه تعبیه شده و زنجیر فولادی جرثقیل از آن عبور داده می شود . در روش دوم سه یا چهار عدد قلاب فولادی در بدنه قرار داده شده و به کمک آنها منهول بارگیری ، تخلیه و نصب می گردد.
درب تمام بتنی منهول
درب تمام بتنی مشابه بدنه بطور کامل از بتن مسلح ساخته می شوند . همچنین ضخامت و نوع آرماتوربندی آنها بستگی به وضعیت ترافیک روی درب دارد . براساس نشریه 139 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، درب های ترافیکی برای تحمل بار متمرکز 8 تن طراحی می شوند. البته مطابق آیین نامه بتن ایران ، این بار در ضریب ضربه ناشی از بار ترافیکی معادل 3/1 نیز ضریب می شود.
به منظور امکان بارگیری و نصب این درب ها از قلاب هایی بر روی درب استفاده می شود . این قلابها را هم می توان به صورت مخفی و هم بصورت نمایان اجرا نمود .مزیت قلابهای مخفی آن است که مزاحمتی برای حرکت بر روی درب ایجاد نخواهد نمود . در تصویر مقابل یک درب بتنی با قلاب مخفی دیده می شود .
مهمترین مزایای این درب ها شامل موارد زیر است :
هزینه ساخت کمتر نسبت به دیگر انواع درب
امکان طراحی و ساخت آنها برای تحمل بار ترافیکی
دوام و عمر طولانی
عدم امکان سرقت درب منهول به علت وزن زیاد و عدم امکان بازیافت درب
در مقابل مهمترین مشکل درب های تمام بتنی دشواری جابجایی درب و دسترسی به منهول به علت وزن زیاد درب می باشد .
جدول مشخصات فنی و ابعادی منهول های بتنی با درب تمام بتنی
ابعاد در جدول به سانتی متر می باشد.
سایر ابعاد به صورت سفارشی قابل تولید می باشد.
گزارش
My comments