دال بتنی پیش ساخته (Slab) یکی از پرکاربردترین قطعات پیش ساخته بتنی است که در بسیاری از پروژه ها جهت پوشش روی کانال، منهول، حوضچه و اتاقک مورد استفاده قرار می گیرد. این دالها از بتن رده C25 و با عیار 350 کیلوگرم بر مترمکعب ساخته شده و از نظر باربری بصورت یکطرفه یا دوطرفه هستند. هرگاه دال تنها در دو ضلع خود دارای تکیه گاه باشد از دال یکطرفه و درصورتیکه تکیه گاه دال بیش از دوضلع باشد از دال دوطرفه استفاده می شود. دیگر مشخصات عمومی آنها در جدول ذیل آمده است.
دال ها برحسب تحمل بار ناشی از عبور وسایل نقلیه در دو نوع ترافیکی و غیرترافیکی تولید و عرضه می گردند. مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و همچنین نشریه 139 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، طراحی کانالها و دالهای ترافیکی بر اساس عبور کامیون (تریلی) با وزن 40 تن صورت میگیرد. با توجه به اینکه بار ناشی از هر محور کامیون 16 تن می باشد، لذا با در نظر گرفتن توزیع این بار بر روی دو سری چرخ، بار متمرکزی معادل 8 تن برای طراحی کانالها و دالها در نظر گرفته می شود. همجنین طراحی و ساخت کانالهای غیر ترافیکی براساس بار متمرکز 2 تن صورت می گیرد.
مشخصات عمومی | |
جنس بدنه | بتن مسلح |
نوع باربری | یکطرفه - دوطرفه |
عیار بتن | 350 کیلوگرم در متر مکعب |
رده بتن مصرفی | (C25 (250 kg/cm2 |
نسبت آب به سیمان | 0.4 تا 0.45 همراه با فوق روان کننده کربوکسیلاتی |
نوع میلگرد | AIII |
ملاحظات |
بتن حداقل 5 روز قبل از حمل عمل آوری شده |
مزایای دال بتنی پیش ساخته
1- پوشش روی کانال یا منهول و ایجاد امکان عبور و مرور از روی آنها
2- سهولت دسترسی به کانال یا منهول به علت امکان برداشتن سریع دال
3- اجرای سریع در محل و عدم نیاز به انجام کارهای عمرانی در سایت
4- کیفیت و مقاومت بالا نسبت به دالهای درجا
5- امکان تعویض آنها در طول دوره بهره برداری
قیمت دال بتنی پیش ساخته
قیمت دال بتنی به ابعاد و میزان باربری آنها بستگی دارد. قیمت هر متر دال بتنی ترافیکی بسته به ابعاد آن در محدوده 24800000 - 5700000 ریال قرار دارد. قیمت هر متر دال بتنی غیر ترافیکی نیز متناسب با ابعاد از در محدوده 13000000 - 4000000 ریال واقع است. برای دریافت قیمت دال بتنی مورد نظر خود می توانید با شماره 66073752 و 66073766 تماس حاصل فرمایید.
کاربردهای دال بتنی پیش ساخته
از دال بتنی برای پوشش روی انواع کانالها یا منهول ها استفاده می شود. ساخت دال بتنی بصورت پیش ساخته باعث کاهش هزینه های ساخت و همچنین افزایش سرعت در اجرا می گردد. از دال بتنی ترافیکی برای امکان عبور وسایل نقلیه از روی انواع کانالهای تاسیساتی یا آبرو همچنین منهول (آدم رو) استفاده می شود. در مواردی که امکان عبور وسایل نقلیه از روی دال وجود ندارد، به منظور کاهش هزینه می توان از دال بتنی غیرترافیکی استفاده نمود. این دالها دارای ضخامت و درصد آرماتور کمتری هستند.
درصورتیکه نیاز به دسترسی به داخل کانال وجود داشته باشد، می توان بر روی دال یک دریچه از جنس چدنی یا کامپوزیتی نصب نمود. نصب دریچه بر روی تمامی دال های روی کانال ضروری نبوده و باعث افزایش هزینه می گردد. معمولا استفاده از یک کانال دریچه دار در فواصل 50-20 متر امکان دسترسی لازم به داخل کانال را فراهم می نماید. همچنین در محل تقاطع دو کانال یا نقاط حساس از دال با دریچه استفاده می گردد.
در تصویر مقابل یک دال بتنی پیش ساخته که بر روی یک کانال قرارگرفته ملاحظه می گردد.
دال بتنی پیش ساخته یک طرفه
اگر دال بتنی تنها در دو وجه رو به رو به هم دارای تکیه گاه باشد، آنگاه بار وارده تنها در یک جهت به دال وارد شده و به این علت به آن دال یک طرفه می گویند. از دالهای یکطرفه برای پوشش روی انواع کانال تاسیساتی یا آبرو استفاده می شود چرا که در این موارد دال تنها در دو وجه کناری دارای تکیه گاه بر روی دیوارهای کانال است.
این دال ها برحسب تحمل بار ناشی از عبور وسایل نقلیه در دو نوع ترافیکی و غیرترافیکی تولید و عرضه می گردند. مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و همچنین نشریه 139 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، طراحی دالهای ترافیکی بر اساس عبور کامیون (تریلی) با وزن 40 تن صورت میگیرد. با توجه به اینکه بار ناشی از هر محور کامیون 16 تن می باشد، لذا با در نظر گرفتن توزیع این بار بر روی دو سری چرخ، بار متمرکزی معادل 8 تن برای طراحی کانالها و دالها در نظر گرفته می شود. همجنین طراحی و ساخت کانالهای غیر ترافیکی براساس بار متمرکز 2 تن صورت می گیرد.
دال بتنی پیش ساخته با دریچه
در مواردیکه از دال یکطرفه بتنی برای پوشش روی کانال استفاده می شود، به منظور سهولت دسترسی به داخل کانال بر روی دال یک دریچه دسترسی نصب می شود. جنس این دریچه بتنی، چدنی، کامپوزیتی یا کوپلیمری است. قطر و ظرفیت باربری این دریچه به ابعاد کانال و همچنین شرایط باربری دال بستگی دارد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دال بتنی یک طرفه می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.
دال بتنی پیش ساخته دوطرفه
اگر دال بتنی در هر چهار وجه خود دارای تکیه گاه باشد، آنگاه بار وارده در هر دو جهت طولی و عرضی به دال وارد شده و به این علت به آن دال دو طرفه می گویند. از دالهای دوطرفه برای پوشش روی انواع منهول و هندهول های برق و مخابرات، منهول فاضلاب، حوضچه های شیر و منهول تاسیساتی استفاده می شود چرا که در این موارد دال در هر چهار وجه امکان تکیه گاه دارد. شرایط طراحی دال دوطرفه ترافیکی و غیر ترافیکی مشابه معیارهای طراحی در دالهای یکطرفه می باشد.
برای امکان دسترسی به داخل منهول یا حوضچه معمولا یک دریچه بر روی دال بتنی نصب می گردد. جنس این دریچه چدنی، کامپوزیتی یا کوپلیمری است. اندازه این دریچه به اندازه دال بتنی بستگی داشته ولی قطر آن معمولا 60 سانتیمتر است. در تصویر مقابل یک دال بتنی با دریچه چدنی نشان داده شده است. همانطور که در تصویر دیده می شود این دال دارای دو قلاب مخفی (هم سطح با دال) جهت امکان بارگیری و نصب می باشد.
جدول مشخصات فنی و ابعادی دالهای ترافیکی دوطرفه پیش ساخته بتنی با دریچه چدنی |
|||||
مدل | طول (سانتیمتر) |
عرض (سانتیمتر) |
ضخامت (سانتیمتر) |
قطر دریچه (سانتیمتر) |
وزن (کیلوگرم) |
SIT-0505 | 50 | 50 | 15 | 30 | 85 |
SIT-0705 | 70 | 50 | 15 | 30 | 121 |
SIT-0808 | 80 | 80 | 20 | 30 | 282 |
SIT-1005 | 100 | 50 | 20 | 30 | 226 |
SIT-1010 | 100 | 100 | 20 | 60 | 407 |
SIT-1510 | 150 | 100 | 20 | 60 | 647 |
SIT-1515 | 150 | 150 | 20 | 60 | 1007 |
SIT-2010 | 200 | 100 | 25 | 60 | 1093 |
SIT-2020 | 200 | 200 | 25 | 60 | 2293 |
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دال بتنی دوطرفه می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.
دال بتنی دوطرفه با دریچه کامپوزیتی
بله این امکان وجود دارد. این نبشی ها با استفاده از شاخک (میلگردهای خم شده) در بتن مهار می گردند.
اگر فرض بگیریم که ضخامت دیوار این اتاقک 30 سانتیمتر باشد، بهترین گزینه استفاده ازدال به طول دهانه 4.60 و عرض 1 متر است. باید توجه داشت که دال باید حداقل 20 سانتیمتر نشیمن بر روی دیوار داشته باشد.
پوشش سقف
ما یک اتاقک زیرزمینی به ابعاد 5/5*4 ساخته ایم. برای پوشش سقف این اتاقک از چه نوع دالی می توان استفاده نمود؟بله. اما باید توجه داشت که عرض دریچه باید حداقل ۲۰ سانتیمتر از عرض دال کمتر باشد.
گزارش
My comments