حوضچه (منهول) برق و مخابرات یک حوضچه بتنی پیش ساخته است که از آن جهت دسترسی به کابلها و تاسیسات در صنعت برق و مخابرات استفادهه می شود. همچنین به کمک آنها می توان عملیات بازرسی یا تعمیرات را بر روی کابلها و دیگر تاسیسات انجام داد. در صنعت برق و مخابرات به این حوضچه (منهول)ها گاهی حوضچه برق یا حوضچه مخابرات نیز می گویند.
ابعاد حوضچه (منهول) برق و مخابرات به تعداد و قطر کابلهای ورودی و خروجی و همچنین عمق دفن آنها بستگی داشته و شکل مقطع آن معمولا مربعی یا مستطیلی است. این حوضچه (منهول) ها از دو بخش اصلی بدنه و درب تشکیل شده اند که معمولا هر یک از این دو بخش بصورت مجزا ساخته شده و در محل بر روی هم نصب می شوند .
بدنه حوضچه (منهول) بتنی شبکه های برق و مخابرات
بدلیل ویژگی ها و مزایای بتن مسلح ، بدنه این حوضچه (منهول) ها از جنس بتن با مقاومت بالا است که توسط آرماتورهای فولادی مسلح شده اند . بدنه این حوضچه (منهول) ها از چهار وجه جانبی و یک وجه کف تشکیل شده است . البته در مواردی که در محل نصب یک لایه بتن مگر اجرا شده باشد ، به منظور کاهش هزینه های ساخت و سهولت نسبی در نصب گاهی از حوضچه (منهول) های بدون کف استفاده می شود .
بدنه این حوضچه (منهول) ها در دو نوع ترافیکی و غیر ترافیکی طراحی و تولید می شود . از حوضچه (منهول) های ترافیکی برای نصب در معابر وسایل نقلیه و از حوضچه (منهول) های غیر ترافیکی جهت نصب در سایر نقاطی که امکان عبور وسایل نقلیه یا بارهای سنگین وجود ندارد ، استفاده می شود . حوضچه (منهول) های ترافیکی بر اساس نشریه 139 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باری تحمل بار متمرکز 8 تن و همچنین تحمل فشار جانبی خاک ناشی از بارهای ترافیکی طراحی و ساخته می شوند . همچنین در طراحی آنها اثرات ضربه ناشی از بارهای ترافیکی در نظر گرفته شده و ضریب افزایش بار مربوطه اعمال می گردد. مقدار این ضریب مطابق آیین نامه بتن ایران معادل 1/3 می باشد.
مشخصات عمومی | |
جنس بدنه | بتن مسلح با عیار 350 کیلوگرم در مترمکعب |
شکل | مربعی یا مستطیلی |
رده بتن مصرفی | C25 250 kg/cm2 |
نسبت آب به سیمان | 0.4 تا 0.45 همراه با فوق روان کننده کربوکسیلاتی |
نوع میلگرد | AIII |
ملاحظات |
بتن حداقل 5 روز قبل از حمل عمل آوری شده |
ترمیناتور حوضچه (منهول) برق و مخابرات
جهت امکان عبور کابل ها در بدنه این حوضچه (منهول) ها بر حسب سفارش تعدادی سوراخ (ترمیناتور) با قطر سفارشی تعبیه می گردد.
بصورت پیش فرض در هر وجه از حوضچه (منهول) ها دو سوراخ باقطر 110 میلیمتر تعبیه می گردد. با توجه به اینکه معمولا از تمامی این سوراخ ها کابل عبور داده نمی شود ، کلیه سوراخ های عبور کابل در بدنه توسط یک درپوش PVC پوشیده شده است . بدین ترتیب تنها متناسب با تعداد کابل های عبوری برخی از سوراخ ها باز شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت .
در حوضچه (منهول) های کفدار برای امکان خروج آب های ورودی به حوضچه (منهول) ، معمولا یک سوراخ زهکشی در کف با قطر 50 تا 110 تعبیه می گردد. این سوراخ از تجمع آب یا هر سیال دیگری در کف حوضچه (منهول) جلوگیری کرده و از بروز خسارات احتمالی پیشگیری می کند . به منظور امکان بارگیری ، تخلیه و نصب بدنه این حوضچه (منهول) ها از دو روش تعبیه سوراخ یا قلاب فولادی استفاده می شود . در روش اول دو سوراخ به قطر در دو وجه کناری بدنه تعبیه شده و زنجیر فولادی جرثقیل از آن عبور داده می شود . در روش دوم سه یا چهار عدد قلاب فولادی در بدنه قرار داده شده و به کمک آنها حوضچه (منهول) بارگیری ، تخلیه و نصب می گردد.
درب (درپوش) حوضچه (منهول) برق و مخابرات
در مواردی که لازم است درب قابلیت تحمل بار ترافیکی را داشته باشد ، استفاده از درب های بتنی بهترین راهکار است . اما به علت سنگینی درب های تمام بتنی ، دسترسی به داخل حوضچه (منهول) بسیار مشکل می باشد. از این رو برای حل این معضل در چنین مواردی از درب های بتنی با دریچه استفاده می شود. جنس این دریچه ها می تواند چدنی، کامپوزیتی یا کوپلیمری باشد. این درب ها علاوه بر مقاومت بالا و قابلیت تحمل بار ترافیکی به سبب دارا بودن یک دریچه ، شرایط بسیار مناسبی را برای سهولت دسترسی به داخل حوضچه (منهول) فراهم می آورند . قطر دریچه های طبق سفارش قابل تغییر است اما معمولا در این حوضچه (منهول) ها از دریچه های به قطر 60 سانتی متر استفاده می شود.
ضخامت و نوع آرماتوربندی دال بتنی درب بستگی به وضعیت ترافیک روی درب دارد . بر اساس نشریه 139 سازما مدیریت و برنامه ریزی کشور ، درب های ترافیکی برای تحمل بار متمرکز 8 تن طراحی می شوند . از این رو درب های ترافیکی با دو شبکه آرماتور مسلح می شوند.
به منظور امکان بارگیری ونصب این درب ها از قلاب هایی بر روی درب استفاده می شود . این قلابها را هم می توان به صورت مخفی و هم به صورت نمایان اجرا نمود. مزیت قلاب های مخفی آن است که مزاحمتی برای حرکت بر روی درب ایجاد نخواهد نمود .در تصور مقابل یک درب بتنی با قلاب مخفی دیده می شود.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حوضچه (منهول) های بتنی برق و مخابرات به لینک زیر مراجعه فرمایید.
جدول مشخصات فنی حوضچه (منهول) های ترافیکی بتنی پیش ساخته با درب تمام بتنی |
|||||||||
مدل | ابعاد داخلی | ابعاد خارجی | ضخامت | ||||||
طول L1 |
عرض W1 |
ارتفاع H1 |
طول L2 |
عرض W2 |
ارتفاع H2 |
بدنه |
کف |
درب |
|
MPT-1010 | 100 | 100 | 100 | 130 | 130 | 115 | 15 | 15 | 20 |
MPT-1212 | 120 | 120 | 120 | 150 | 150 | 135 | 15 | 15 | 20 |
MPT-1515 | 150 | 150 | 150 | 190 | 190 | 170 | 20 | 20 | 25 |
MPT-2020 | 200 | 200 | 200 | 240 | 240 | 220 | 20 | 20 | 25 |
جدول مشخصات فنی حوضچه (منهول) های غیرترافیکی بتنی پیش ساخته با درب تمام بتنی |
|||||||||
مدل | ابعاد داخلی | ابعاد خارجی | ضخامت | ||||||
طول L1 |
عرض W1 |
ارتفاع H1 |
طول L2 |
عرض W2 |
ارتفاع H2 |
بدنه |
کف |
درب |
|
MPN-1010 | 100 | 100 | 100 | 130 | 130 | 115 | 15 | 15 | 15 |
MPN-1212 | 120 | 120 | 120 | 150 | 150 | 135 | 15 | 15 | 15 |
MPN-1515 | 150 | 150 | 150 | 180 | 180 | 165 | 15 | 15 | 15 |
MPN-2020 | 200 | 200 | 200 | 230 | 230 | 215 | 15 | 15 | 15 |
+ ابعاد در جدول به سانتیمتر می باشد.
++ سایر ابعاد بصورت سفارشی قابل تولید می باشد
درب بتنی با دریچه چدنی
در مواردی که لازم است درب قابلیت تحمل بار ترافیکی را داشته باشد ، استفاده از درب های بتنی بهترین راهکار است . اما به علت سنگینی درب های تمام بتنی ، دسترسی به داخل حوضچه (منهول) بسیار مشکل می باشد. از این رو برای حل این معضل در چنین مواردی از درب های بتنی با دریچه چدنی استفاده می شود . این درب ها علاوه بر مقاومت بالا و قابلیت تحمل بار ترافیکی به سبب دارا بودن یک دریچه چدنی ، شرایط بسیار مناسبی را برای سهولت دسترسی به داخل حوضچه (منهول) فراهم می آورند . قطر دریچه های چدنی طبق سفارش قابل تغییر است اما معمولا در این حوضچه (منهول) ها از دریچه های به قطر 60 سانتی متر استفاده می شود.
ضخامت و نوع آرماتوربندی بستگی به وضعیت ترافیک روی درب دارد . بر اساس نشریه 139 سازما مدیریت و برنامه ریزی کشور ، درب های ترافیکی از نوع D400 می باشند. از این رو درب های ترافیکی با دو شبکه آرماتور مسلح می شوند.
به منظور امکان بارگیری ونصب این درب ها از قلاب هایی بر روی درب استفاده می شود . این قلابها را هم می توان به صورت مخفی و هم به صورت نمایان اجرا نمود. مزیت قلاب های مخفی آن است که مزاحمتی برای حرکت بر روی درب ایجاد نخواهد نمود .در تصور مقابل یک درب بتنی با قلاب مخفی دیده می شود.
ویژگی های اصلی این درب ها عبارتند از:
1- امکان طراحی و ساخت آن ها برای تحمل بار ترافیکی
2- سهولت دسترسی به داخل حوضچه (منهول)
سایز ترمینالهای ورودی و خروجی مطابق با سایز لوله های PVC و پلی اتیلنی است. این سایزها عبارتند از 50، 63، 75، 90، 110، 125، 160، 200 و 250 میلیمتر. البته توصیه می شود که سایز ترمینال یک سایز بزرگتر از سایز لوله ورودی به آن باشد.
بله از این نظر محدودیتی وجود ندارد. فقط فاصله بین ترمینالها نباید از 7 سانتیمتر کمتر باشد.
ترمينال ورودي
با سلامبراي ورود كابل و تجهيزات به منهول ميتوان هر سايزي از ترمينال رو سفارش داد
گزارش
My comments