به منظور پوشش روی کانالها معمولا از دالهای یکطرفه مستطیلی استفاده می شود. به علت آنکه دال روی کانالها تنها در یک جهت امکان تکیه گاه دارد، لذا در این موارد از دالهای یکطرفه استفاده می شود. به عبارت دیگر دالهای یکطرفه تنها در یک جهت (عمود بر راستای کانال) باربری داشته و در جهت دیگر دارای آرماتور حداقل هستند.
دال ها برحسب تحمل بار ناشی از عبور وسایل نقلیه در دو نوع ترافیکی و غیرترافیکی تولید و عرضه می گردند. مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و همچنین نشریه 139 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، طراحی کانالها و دالهای ترافیکی بر اساس عبور کامیون (تریلی) با وزن 40 تن صورت میگیرد. با توجه به اینکه بار ناشی از هر محور کامیون 16 تن می باشد، لذا با در نظر گرفتن توزیع این بار بر روی دو سری چرخ، بار متمرکزی معادل 8 تن برای طراحی کانالها و دالها در نظر گرفته می شود. همجنین طراحی و ساخت کانالهای غیر ترافیکی براساس بار متمرکز 2 تن صورت می گیرد.
مشخصات عمومی دال یک طرفه بدون دریچه | |
جنس بدنه | بتن مسلح |
نوع باربری | یکطرفه |
عیار بتن | 350 کیلوگرم در متر مکعب |
رده بتن مصرفی | (C25 (250 kg/cm2 |
نسبت آب به سیمان | 0.4 تا 0.45 همراه با فوق روان کننده کربوکسیلاتی |
نوع میلگرد | AIII |
ملاحظات |
بتن حداقل 5 روز قبل از حمل عمل آوری شده |
مزایای مهم استفاده از دالهای پیش ساخته بتنی عبارتند از:
1- پوشش روی کانال یا منهول و ایجاد امکان عبور و مرور از روی آنها
2- سهولت دسترسی به کانال یا منهول به علت امکان برداشتن سریع دال
3- اجرای سریع در محل و عدم نیاز به انجام کارهای عمرانی در سایت
4- کیفیت و مقاومت بالا نسبت به دالهای درجا
5- امکان تعویض آنها در طول دوره بهره برداری
گزارش
My comments