هندهول بتنی پیش ساخته

هندهول بتنی, هندهول پیش ساخته

 هندهول بتنی پیش ساخته

در شبکه های مخابراتی و انتقال و توزیع برق به منظور امکان دسترسی به کابل های مدفون از هندهول بتنی پیش ساخته استفاده می شود . ابعاد این هندهول ها متناسب با نوع و تعداد کابل های ورودی و خروجی و همچنین عمق دفن کابل ها تعیین می گردد اما بطور کلی ابعاد آنها معمولا به گونه ای است که امکان ورود فرد به داخل آن وجود ندارد و تنها فضا برای کارکردن دست در آن وجود داشته و به همین علت به آن هندهول می گویند. درصورت نیاز به ورود فرد به داخل آن و یا نیاز به فضای بیشتر باید از منهول (آدم رو) استفاده نمود.

    هندهول ها از دو بخش اصلی بدنه و درب تشکیل شده اند که  هر یک از این دو بخش بصورت مجزا ساخته شده و در محل بر روی هم نصب می شوند.

 


بدنه هندهول بتنی پیش ساخته

     بدلیل ویژگی ها و مزایای بتن مسلح ، بدنه این هندهول ها از جنس بتن با مقاومت بالا است که توسط آرماتورهای فولادی مسلح شده اند . بدنه این هندهول ها از چهار وجه جانبی و یک وجه کف تشکیل شده است. البته در مواردی که در محل نصب یک لایه بتن مگر اجرا شده باشد، به منظور کاهش هزینه های ساخت و سهولت نسبی در نصب گاهی از هندول های بدون کف استفاده می شود.
  بدنه این هندهول ها در دو نوع ترافیکی و غیر ترافیکی طراحی و تولید می شود. از هندهول های ترافیکی برای نصب در معابر وسایل نقلیه و از هندهول های غیر ترافیکی جهت نصب در سایر نقاطی که امکان عبور وسایل نقلیه یا بارهای سنگین وجود ندارد، استفاده می شود. هندهول های ترافیکی بر اساس نشریه 139 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باری تحمل بار متمرکز 8 تن و همچنین تحمل فشار جانبی خاک ناشی از بارهای ترافیکی طراحی و ساخته می شوند. همچنین در طراحی آنها اثرات ضربه ناشی از بارهای ترافیکی در نظر گرفته شده و ضریب افزایش بار مربوطه اعمال می گردد. مقدار این ضریب مطابق آیین نامه بتن ایران معادل 1.3 می باشد.

مشخصات عمومی
جنس بدنه بتن مسلح با عیار 350 کیلوگرم در متر مکعب
شکل  مکعبی (باکس)
رده بتن مصرفی (C25 (250 kg/cm2
نسبت آب به سیمان 0.4 تا 0.45 همراه با فوق روان کننده کربوکسیلاتی
نوع میلگرد  AIII (4000 kg/cm2)
ملاحظات

بتن حداقل 5 روز قبل از حمل عمل آوری شده
تا به مقاومت اولیه جهت بارگیری و حمل برسد

 
 


ترمیناتور هندهول بتنی پیش ساخته (بازشو عبور کابل)

     جهت امکان عبور کابل ها در بدنه هندهول ها بر حسب سفارش تعدادی سوراخ (ترمیناتور) با قطر سفارشی تعبیه می گردد. بصورت پیش فرض در هر وجه از هندهول ها دو سوراخ باقطر 75 میلیمتر تعبیه می گردد.

     با توجه به اینکه معمولا از تمامی این سوراخ ها کابل عبور داده نمی شود، کلیه سوراخ های عبور کابل در بدنه توسط یک درپوش pvc پوشیده شده است. بدین ترتیب تنها متناسب با تعداد کابل های عبوری برخی از سوراخ ها باز شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

    در هندهول های کفدار برای امکان خروج آب های ورودی به آنها، معمولا یک سوراخ زهکشی در کف با قطر 50 میلیمتر تعبیه می گردد. این سوراخ از تجمع آب یا هر سیال دیگری در کف جلوگیری کرده و از بروز خسارات احتمالی پیشگیری می کند. به منظور امکان بارگیری، تخلیه و نصب بدنه از دو روش تعبیه سوراخ یا قلاب فولادی استفاده می شود.

    در روش اول دو سوراخ در دو وجه کناری بدنه تعبیه شده و زنجیر فولادی جرثقیل از آن عبور داده می شود. در روش دوم یک تا سه عدد قلاب فولادی در کف قرار داده شده و به کمک آنها هندهول بارگیری، تخلیه و نصب می گردد.

 

درب هندهول بتنی

    جهت پوشش روی هندهول از دربهای مختلفی می توان استفاده نمود. این درب ها از جنس بتن مسلح بوده و جهت سهولت دسترسی به داخل منهول معمولا دارای یک دریچه هستند. البته در برخی موارد از دربهای بتنی بدون دریچه استفاده می شود. جنس دریچه می تواند چدنی، کامپوزیتی یا کوپلیمری باشد. دریچه های چدنی ارزانتر از دریچه های کامپوزیتی هستند اما در مقابل امکان سرقت آنها وجود دارد. بنابراین از دربهای با دریچه چدنی باید در مواردی استفاده کرد که امکان سرقت دریچه ها وجود نداشته باشد. 

درب تمام بتنی هندهول بتنی پیش ساخته

     درب تمام بتنی مشابه بدنه بطور کامل از بتن مسلح ساخته می شوند. همچنین ضخامت و نوع آرماتوربندی آنها بستگی به وضعیت ترافیک روی درب دارد . براساس نشریه 139 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، درب های ترافیکی برای تحمل بار متمرکز 8 تن (کلاس D400) طراحی می شوند. البته مطابق آیین نامه بتن ایران ، این بار در ضریب ضربه ناشی از بار ترافیکی معادل 1.3 نیز ضریب می شود.

هندهول بتنی, هندهول پیش ساختههندهول بتنی, هندهول پیش ساخته
  به منظور امکان بارگیری و نصب این درب ها از قلاب هایی بر روی درب استفاده می شود. این قلابها را هم می توان به صورت مخفی و هم بصورت نمایان اجرا نمود. مزیت قلابهای مخفی آن است که مزاحمتی برای حرکت بر روی درب ایجاد نخواهد نمود. در تصاویر مقابل هر دو نوع درب دیده می شود.


  مهمترین مزایای این درب ها شامل موارد زیر است :


     - امکان طراحی و ساخت آنها برای تحمل بار ترافیکی
     - دوام و عمر طولانی
     -  عدم امکان سرقت درب منهول به علت وزن زیاد و عدم امکان بازیافت درب


     در مقابل مهمترین مشکل درب های تمام بتنی دشواری جابجایی درب و دسترسی به هندهول به علت وزن زیاد درب می باشد. در جدول مقابل مشخصات فنی هندهول های بتنی پیش ساخته با درب تمام بتنی آماده است.

جدول مشخصات فنی هندهول های ترافیکی بتنی پیش ساخته با درب تمام بتنی

مدل ابعاد داخلی ابعاد خارجی ضخامت
طول
L1
عرض
W1
ارتفاع
H1
طول
L2
عرض
W2
ارتفاع
H2
بدنه
کف
درب
HTT0404 40 40 40 60 60 50 10 10 15
HTT0505 50 50 50 70 70 80 10 10 15
HTT0606 60 60 60 80 80 90 10 10 20
HTT0707 70 70 70 90 90 80 10 10 20
HTT0808 80 80 80 100 100 90 10 10 20

جدول مشخصات فنی هندهول های غیرترافیکی بتنی پیش ساخته با درب تمام بتنی

مدل ابعاد داخلی ابعاد خارجی ضخامت
طول
L1
عرض
W1
ارتفاع
H1
طول
L2
عرض
W2
ارتفاع
H2
بدنه
کف
درب
HTN0404 40 40 40 60 60 50 10 10 10
HTN0505 50 50 50 70 70 80 10 10 10
HTN0606 60 60 60 80 80 90 10 10 10
HTN0707 70 70 70 90 90 80 10 10 10
HTN0808 80 80 80 100 100 80 10 10 10

+ ابعاد در جدول به سانتیمتر می باشد.
++ سایر ابعاد بصورت سفارشی قابل تولید می باشد

 

درب بتنی با دریچه چدنی 

هندهول بتنی, هندهول پیش ساختهدر مواردی که لازم است درب قابلیت تحمل بار ترافیکی را داشته باشد ، استفاده از درب های بتنی بهترین راهکار است . اما به علت سنگینی درب های تمام بتنی ، دسترسی به داخل منهول بسیار مشکل می باشد. از این رو برای حل این معضل در چنین مواردی از درب های بتنی با دریچه چدنی استفاده می شود . این درب ها علاوه بر مقاومت بالا و قابلیت تحمل بار ترافیکی به سبب دارا بودن یک دریچه چدنی ، شرایط بسیار مناسبی را برای سهولت دسترسی به داخل منهول فراهم می آورند . قطر دریچه های چدنی طبق سفارش قابل تغییر است اما معمولا در این منهول ها از دریچه های به قطر 60 سانتی متر استفاده می شود.

ضخامت و نوع آرماتوربندی بستگی به وضعیت ترافیک روی درب دارد . بر اساس نشریه 139 سازما مدیریت و برنامه ریزی کشور ، درب های ترافیکی از نوع D400 می باشند. از این رو درب های ترافیکی با دو شبکه آرماتور مسلح می شوند.

به منظور امکان بارگیری ونصب این درب ها از قلاب هایی بر روی درب استفاده می شود . این قلابها را هم می توان به صورت مخفی و هم به صورت نمایان اجرا نمود. مزیت قلاب های مخفی آن است که مزاحمتی برای حرکت بر روی درب ایجاد نخواهد نمود .در تصور مقابل یک درب بتنی با قلاب  مخفی دیده می شود.

ویژگی های اصلی این درب ها عبارتند از:

1- امکان طراحی و ساخت آن ها برای تحمل بار ترافیکی
2- سهولت دسترسی به داخل منهول

 جدول مشخصات فنی و ابعادی هندهول های ترافیکی بتنی با درب بتنی و دریچه چدنی
مدل ابعاد داخلی ابعاد خارجی ضخامت
طول
L1
عرض
W1
ارتفاع
H1
طول
L2
عرض
W2
ارتفاع
H2
بدنه
کف
درب
HCT0404 40 40 40 60 60 50 10 10 15
HCT0505 50 50 50 70 70 60 10 10 15
HCT0606 60 60 60 80 80 70 10 10 20
HCT0808 80 80 80 100 100 90 10 10 20

 

 جدول مشخصات فنی و ابعادی هندهول های غیر ترافیکی بتنی با درب بتنی و دریچه چدنی
مدل ابعاد داخلی ابعاد خارجی ضخامت
طول
L1
عرض
W1
ارتفاع
H1
طول
L2
عرض
W2
ارتفاع
H2
بدنه
کف
درب
HCN0404 40 40 40 60 60 50 10 10 10
HCN0505 50 50 50 70 70 60 10 10 10
HCN0606 60 60 60 80 80 70 10 10 10
HCN0808 80 80 80 100 100 90 10 10 10

+ ابعاد در جدول به سانتیمتر می باشد.
++ سایر ابعاد بصورت سفارشی قابل تولید می باشد.

 

1000 کاراکتر باقیمانده است